Herman Elkink “Koebus” krijgt een Koninklijke onderscheiding

Geen vier op een rij voor Witkampers

Laren, 15 oktober 2023
    Witkampers-VDZ (0-0) 0-1

Hoewel het spel soms wat stroef oogt is Witkampers goed aan de competitie begonnen. Met 3 zeges op rij en een doelsaldo van 8 doelpunten voor en geen één tegen kan gerust worden gesproken van een, in ieder geval cijfermatig, overtuigend begin. VDZ uit Arnhem is de huidige nummer vier van de derde klasse B en de tegenstander van vanmiddag. De gasten verloren ook nog geen wedstrijd, maar speelden al wel twee keer gelijk.

Al met al een treffen tegen een tegenstander die zeker weerstand zal gaan bieden. Na vandaag kan Witkampers ook de verhoudingen in de competitie weer wat beter inschatten. Want hoe de top eruit zal gaan zien in deze jaargang gaat zich de komende weken voorzichtig uittekenen.

Binnen de minuut is de eerste kans voor Witkampers. Jordy Woestenenk krijgt een mogelijkheid en als het een beetje meezit op dat moment kunnen de Larenaren een echte droomstart maken. Dat lukt echter net niet. Na dit moment van dadendrang van de thuisploeg zijn het de gasten die in grote delen van de eerste helft het betere van het spel hebben. VDZ heeft veel voetbal in het team zitten, is comfortabel aan de bal, maar durft ook de lange bal te spelen om zo de snelle voorhoede in stelling te brengen. Hierdoor wordt het middenveld regelmatig overgeslagen en heeft Witkampers grote moeite om grip op de wedstrijd te krijgen. Bij de Arnhemmers gaat het allemaal een stuk makkelijker dan bij de thuisploeg en dit zorgt ook voor een aantal kansen voor de uitploeg. Op slag van rust is Witkampers dicht bij een voorsprong als een voorzet net niet tot doelpunt kan worden verwerkt. Eerlijk is eerlijk, dit was flink tegen de verhouding in geweest.

In de tweede helft valt het bijna overmijdelijke doelpunt. Via een snelle omschakeling en één van de VDZ aanvallers die de lange bal perfect verwerkt, staat Witkampers op achterstand. Er is nog voldoende tijd, maar omdat de Larenaren nauwelijks tot kansen komen voelt deze goal ergens wel als de beslissing. Dit lijkt tot de zeventigste minuut ook echt wel het geval. Het lukt Witkampers niet echt om een vuist te maken en gevaarlijk te worden.

Na de nodige wisselingen gaat Witkampers wat directer spelen en voor het eerst lijkt ook VDZ kwetsbaar. Met name tijdens een aantal corners en vrije trappen is het hopen dat de bal een keer goed valt voor Witkampers. Tijdens een van deze momenten landt er zelfs nog een bal op de bovenkant van de lat. In de absolute slotfase gaat ook doelman Joost Pakkert nog mee voor nog wat extra verwarring bij de tegenstander. Helaas voor Witkampers houdt VDZ echter stand en lijden de Larenaren de eerste nederlaag van dit seizoen.

Komend weekend speelt Witkampers geen competitiewedstrijd. Wel is er aanstaande donderdag een bekerduel in de eerste knock-out ronde. Dan neemt Witkampers het op tegen STEVO uit Geesteren (OV). Vorig jaar stuntte Witkampers in dat uitduel met een 1-2 overwinning.