Herman Elkink “Koebus” krijgt een Koninklijke onderscheiding

Matige derby beslist door prachtig afstandsschot

Lochem, 1 oktober 2023
    Sportclub Lochem – Witkampers (0-1) 0-1

Vorige week begon Witkampers overtuigend aan de competitie met een 5-0 overwinning op Colmschate. Sportclub Lochem begon ook goed aan het seizoen, op bezoek bij VVO wonnen de blauw-gelen met 2-3. Na een soepele seizoensopening voor beide teams staat vandaag de eerste derby op het programma. De vorige keer dat Witkampers en Lochem elkaar troffen was Witkampers twee keer de bovenliggende partij (1-3 en 4-2) maar een garantie voor vandaag is dat natuurlijk niet. Tel daarbij op dat de buren elkaar in de afgelopen voetbaljaargang niet tegenkwamen, Witkampers speelde in de tweede klasse en Lochem in de vierde, en dan is het helemaal duidelijk dat het op voorhand moeilijk is een favoriet aan te wijzen.

In het begin van de wedstrijd is een licht veldoverwicht voor Witkampers te noteren. De Larenaren zijn in balbezit iets comfortabeler. Lochem trekt zich terug en moet proberen Witkampers niet tot grote kansen te laten komen. Dat lukt ook prima, maar toch komt Witkampers op voorsprong. Ruim buiten het strafschopgebied lijkt Bryan Brummelman te zien dat de Lochemse keeper een schot niet verwacht, een schot dat vervolgens wel komt. Een heerlijk geplaatst schot in de bovenhoek zorgt voor een Larense voorsprong, een geweldige zet in de rug voor Witkampers dat zonder grote kansen binnen 10 minuten toch op een 1-0 voorsprong komt. De vroege goal geeft duidelijk vertrouwen, Witkampers heeft meer balbezit en hoewel grote kansen uitblijven hangt een tweede doelpunt in de lucht. Een zeldzaam moment van slordigheid zorgt voor de beste kans voor Lochem, dat ook in de slotfase van de eerste helft nog een aantal corners te nemen krijgt, overigens zonder gevaarlijk te worden. Het einde van de eerste helft verloopt wat onrustig, waarbij de scheidsrechter na wat duw-en-trek werk een paar gele kaarten uitdeelt.

Waar de eerste helft nog wel aardig is daalt het niveau van de wedstrijd na rust vrij snel. Witkampers moet zich al snel beperken tot tegenhouden, echt grip op de wedstrijd is er eigenlijk nog maar zelden en Lochem gaat op zoek naar de gelijkmaker. Dit lukt ook niet via een vloeiende aanval maar met de nodige individuele klasse in de voorhoede zit een Lochemse treffer er echt wel in.

In balbezit lukt er maar weinig bij Witkampers, gelukkig speelt Lochem ook geen grootste wedstrijd en zo tikt de tijd rustig verder. De laatste twintig minuten verlopen zoals eigenlijk elke wedstrijd met een minimale voorsprong voor een uitteam. Witkampers probeert het ritme van Lochem zoveel als mogelijk te onderbreken en Lochem gaat op zoek naar een gelijkmaker, is ook nog dichtbij als vlak voor tijd een bal rakelings voorlangs gaat. Na bijna 10 minuten blessuretijd fluit de goed leidende scheidsrechter voor het laatst en wint Witkampers opnieuw de derby.