Herman Elkink “Koebus” krijgt een Koninklijke onderscheiding

Minimale bekeroverwinning voor Witkampers

Bentelo, 14 november 2021 VV Bentelo - Witkampers (0-0) 0-1

Een decennium geleden troffen Bentelo en Witkampers elkaar voor het laatst. Dit gebeurde onder totaal andere omstandigheden en totaal andere belangen dan vandaag het geval was. Tijdens de laatste ontmoeting stond promotie naar de 4e klasse op het spel en versloeg Witkampers op een bomvol Leussinpark de tegenstander van vandaag. Nu is het echter doodstil op sportpark de Pol in Bentelo. Door de bekende corona-maatregelen mag er geen publiek aanwezig zijn en dus wordt deze bekerwedstrijd in betrekkelijke anonimiteit afgewerkt.

Op voorhand zijn de verschillen tussen beide teams duidelijk aanwezig. Bentelo speelt in de middenmoot van de vijfde klasse maar doet normaal gesproken mee om promotie. Je mag dus verwachten dat Witkampers niet al te veel moeite gaat krijgen met de tegenstander van vanmiddag. Maar zoals wel vaker is de papieren bespiegeling vooraf iets anders dan de strijd op het veld. Want strijd levert Bentelo zeker, en de thuisploeg laat in het eerste half uur zien wat het waard is. Weliswaar krijgt Witkampers de eerste kans van de wedstrijd maar daarna laat Bentelo meer zien. Witkampers begint niet sterk aan de wedstrijd en geeft Bentelo het gevoel dat er vandaag misschien wel wat te halen is.

In het laatste kwartier van de eerste helft krijgt Witkampers de wedstrijd in handen. De Larenaren zijn zorgvuldiger in balbezit en krijgen via Roel Wesseldijk een grote kans om de score te openen. In deze fase heeft Bentelo behoorlijk veel overtredingen nodig om het aanvalsspel van Witkampers te kunnen pareren.

In de tweede helft gaat Witkampers verder met de jacht naar een verdiende voorsprong. Roald creëert zelf met een fraaie actie een schietkans maar de doelman van Bentelo redt knap. Na 20 minuten spelen in de tweede helft breekt Witkampers de ban. Invaller Joost Hento gebruikt zijn snelheid goed en stelt Daan Hento is staat om de 0-1 binnen te tikken.

De voorsprong van Witkampers zorgt er ook voor dat Bentelo de wedstrijd nog harder en fysieker gaat benaderen dan al het geval was. Een aantal flinke overtredingen worden gemaakt en in deze fase heeft de scheidsrechter het even druk om zo links en rechts een kaart uit te delen.

Enorme kansen krijgt Bentelo niet meer, maar toch krijgt de thuisploeg nog een mogelijkheid. Een vrije trap op de rand van de zestien meter, schuin voor het doel wordt gelukkig gestopt door Joost Pakkert.

Volgende week pakt Witkampers de competitie weer op, tegen Montferland, helaas nog zonder publiek.