Herman Elkink “Koebus” krijgt een Koninklijke onderscheiding

Witkampers doet goede zaken bij Orderbos

Apeldoorn, 8 oktober 2023
    Orderbos – Witkampers (0-1) 0-2

In de eerste twee wedstrijden van het nieuwe seizoen trof Witkampers twee tegenstanders waar het in de afgelopen jaren regelmatig tegen speelde. Vandaag staat de uitwedstrijd tegen Orderbos op het programma. Dit is voor Witkampers een onbekende tegenstander die knap won in het openingsweekend van stadsgenoot Robur et Velocitas. Een week later ging het voor Orderbos echter flink mis tegen Colmschate met een grote 6-0 nederlaag.

Sportpark Orderbos is prachtig gelegen aan de westkant van Apeldoorn en onder prettige weersomstandigheden begint de wedstrijd. Witkampers neemt gelijk het initiatief en Orderbos probeert om het veld zo compact mogelijk te maken en zo het Larense aanvalsspel te frustreren. Dit lukt best goed, maar af en toe kan Witkampers een klein plaagstootje uitdelen. De Larenaren zijn dicht bij een doelpunt als Bryan Brummelman probeert een kopie van zijn doelpunt tegen Lochem te maken. Dit maal iets dichter bij het doel dan vorige week, maar deze poging eindigt helaas op de lat. Witkampers heeft op een paar minuten in de eerste helft na verreweg het betere van het spel. Tot echt grote kansen komt het echter nog niet. Orderbos gunt Witkampers het veelvuldige balbezit en probeert via de omschakeling gevaarlijk te worden. Net voor rust valt het toch wel verdiende doelpunt. Uit een corner torent Jur Wilgenhof hoog boven iedereen uit en kopt Witkampers naar een 1-0 voorsprong.

In de tweede helft is hetzelfde spelbeeld te zien als in de eerste helft. Witkampers heeft de bal, Orderbos moet zich beperken tot tegenhouden en komt slechts spaarzaam voor het Larense doel. Net na rust valt Remco Marsman uit met op het oog vervelende blessure als hij probeert een vrije trap op de achterlijn binnen te houden. Na dit onfortuinelijke moment speelt Witkampers wat slordige minuten en lijkt een Orderbos doelpunt niet helemaal onmogelijk meer. Als na 65 minuten één van de Apeldoornse verdedigers zijn tweede gele kaart ontvangt lijkt een beslissing niet ver weg meer. Uit de vrije trap die volgt op de genoemde uitsluiting van de Orderbos verdediger schiet Jordy Woestenenk met een mooie bekeken vrije trap de 0-2 op het bord.

Een handvol invallers voor zowel de thuisploeg als de bezoekers probeert nog wat leven in de wedstrijd te brengen maar na de tweede goal is het wel een beetje klaar. Orderbos kan niet meer en bij Witkampers lukt, zoals gedurende de hele wedstrijd, ook lang niet alles. Met een derde overwinning komt Witkampers op 9 punten uit drie wedstrijden en is het samen met AZC koploper in de derde klasse B. Volgende week speelt Witkampers thuis tegen de nummer 4, VDZ uit Arnhem.