Herman Elkink “Koebus” krijgt een Koninklijke onderscheiding

Witkampers en Sportclub Lochem houden elkaar in evenwicht

Laren, 25 februari 2024
    Witkampers – Sportclub Lochem (0-0) 0-0

In de tweede speelronde van dit seizoen kwamen Witkampers en Sportclub Lochem elkaar voor het eerst tegen in deze voetbaljaargang. Toen won Witkampers met 0-1 in een wedstrijd met twee gezichten. In de eerste helft was Witkampers dominant, in de tweede helft hadden de Larenaren het lastig en waren uiteindelijk niet onfortuinlijk met de overwinning. Vandaag is het dan tijd voor de return van deze altijd boeiende derby. Uiteraard weer gespeeld, zoals vaker, onder grote publieke belangstelling.

In de openingsfase komt Lochem goed voor de dag. De gasten spelen vol energie en zijn duidelijk van plan er geen gemakkelijke middag voor Witkampers van te maken. In de heenwedstrijd liet Lochem al zien ook wat fysieker spel niet te schuwen. Dit is ook vanmiddag het geval. Sterker nog, Lochem mag niet klagen dat het niet na 20 minuten al met tien man op het veld staat. Een forse ingreep van achteren op Jordy Woestenk wordt bestraft met een gele kaart. Witkampers op haar beurt laat niet voldoende zien in het eerste half uur van de wedstrijd. In het laatste kwartier van de eerste helft kantelt het spelbeeld. De twee beste kansen zijn voor Christian Beuzel. Eerst mag hij uit de draai in het zestienmeter gebied schieten, helaas recht op de keeper. De tweede kans is misschien nog wel groter. Een mooie lage voorzet van Bryan Brummelman kan bij de tweede paal net niet tot goal worden omgezet.

In de openingsfase van de tweede helft blijft Witkampers wat meer in balbezit en gaat op zoek naar een goal om uiteindelijk ook de leiding te nemen. Dit leidt in deze fase nog niet tot enorme kansen voor de thuisploeg, maar een 1-0 voorsprong zou niet onterecht zijn. Na een uur spelen lijkt het echter Sportclub Lochem dat op voorsprong komt. Tot grote ergernis van de gasten wordt de goal echter afgekeurd vanwege buitenspel en blijft het 0-0. Bij de volgende gebeurtenis is het de beurt van Witkampers om teleurgesteld zijn om iets dat níet doorgaat. Invaller Bastian Beuzel wordt gehaakt in het strafschopgebied, maar blijkbaar vandaag niet genoeg om ook een penalty op te leveren. Een wonderlijke beslissing die wel past bij het laatste half uur van de wedstrijd. Het wordt er allemaal niet beter op, maar spannend is het zeer zeker wel. Er gebeurt namelijk heel veel. Colin Stegeman kopt een bal net naast en is echt heel dichtbij een doelpunt.

In de slotfase van de wedstrijd wordt het alleen nog maar spannender, maar niet beter. Ook Christian Beuzel wordt slachtoffer van fors ingrijpen door één van de Sportclub Lochem spelers. De gasten spelen bij tijd en wijle op het randje, uiteraard hun goed recht, want uiteindelijk is het aan de scheidsrechter om de grens te bepalen.

Vlak voor tijd schiet Niels Saaltink van ruimte afstand nét over en naast en ook een kopbal van Colin Stegeman komt nog op de paal terecht. Na 48 minuten in de eerste en 57 minuten in de tweede helft kan de balans worden opgemaakt. Witkampers en Sportclub Lochem speelden een boeiende en soms intense derby en houden elkaar uiteindelijk in evenwicht.