Herman Elkink “Koebus” krijgt een Koninklijke onderscheiding

Witkampers heer en meester in Rheden

Rheden, 10 december 2023
    SC Rheden – Witkampers (0-2) 0-3

Na twee gelijke spelen op rij moet Witkampers weer gaan winnen om bij de bovenste ploegen in de derde klasse mee te blijven doen. Twee weken geleden speelde Witkampers tegen GSV '38 uit Giesbeek, vandaag mag Witkampers het aan de andere kant van het water opnemen tegen SC Rheden. De gastheren zijn vorig jaar overtuigend kampioen geworden in de vierde klasse.

De openingsfase verloopt vrij afwachtend. Rheden lijkt eens even rustig aan te willen kijken wat het strijdplan van Witkampers gaat worden en ook de Larenaren beginnen voorzichtig aan de wedstrijd. Er gebeurt dus niet heel veel. Af en toe een lange bal die door beide verdedigingslinies eenvoudig kan worden weggekopt. Als de klok verder tikt richting de 25e minuut wordt Witkampers gevaarlijker. De Zwart Witten zijn de bovenliggende partij en Rheden is na elke interceptie de bal ook weer snel kwijt.

Als na iets meer dan een half uur spelen de 0-1 valt, lijkt Witkampers op weg naar een goed resultaat. Een corner wordt bij de eerste paal verlengt door Chiel Oudenampsen. Zijn kopbal vliegt net onder de lat bij de tweede paal binnen. Daarbij lijkt het of Roald Straalman en zijn mandekker de bal ook nog raken, maar dat is moeilijk waarneembaar. In ieder geval staat Witkampers op voorsprong en dat is gezien het spelbeeld terecht. Na 35 minuten moet Witkampers al noodgedwongen wisselen. Een keiharde tackle van achteren op Matt Stegeman betekent het einde van zijn wedstrijd. Het is moeilijk om te beoordelen of dit een ongelukkige of bewuste was, feit is wel dat enkel een vrije trap voor Witkampers een wel heel lichte bestraffing is. Dat invaller Milan Bouman vervolgens moeiteloos meedoet en de Larense defensie even solide blijft is een compliment waard.

Voor rust valt ook nog de 0-2 en weer via een corner. Nu wordt de bal wat lager ingebracht. Colin Stegeman doet een mooi overstapje en Chiel Oudenampsen schuift de 0-2 binnen. Echt een fraaie goal en leuk om te zien dat ook dit soort originele varianten soms een doelpunt opleveren.

In de tweede helft opereert Witkampers misschien wel een beetje te gemakkelijk. De 0-3 hangt meer in de lucht dan een Rhedense aansluitingstreffer, maar Witkampers gaat niet zorgvuldig genoeg om met de geboden kansen. Er vliegen wat ballen over, naast en op de lat, totdat Christian Beuzel, die een goede wedstrijd speelt, de 0-3 mag binnenschieten na een mooie aanval.

Na deze goal gebeurt er niet heel veel meer. Voor SC Rheden is het een kwestie van tegenhouden en voor Witkampers is het zaak om lijf en leden heel te houden. Dit lukt gelukkig allemaal. Volgende week mag Witkampers gaan proberen om bij KCVO de eerste periode in de wacht te slepen. En voordat iemand nu al in een feeststemming richting Vaassen afreist: KCVO heeft tot nu toe nog geen enkele competitiewedstrijd thuis met meer dan één doelpunt verschil verloren.