Witkampers kansloos in Doetinchem

Doetinchem, 12 mei 2022 VV Doetinchem - Witkampers (2-1) 4 -1

Terwijl de stand bovenin de derde klasse B elke week een beetje dichter bij elkaar kruipt, zal ook de spanning toenemen bij de clubs die strijden om de titel. Gaat favoriet OBW er mee aan de haal of zijn de achtervolgers FC Trias en Witkampers in staat de competitie in hun voordeel te beslissen? Tegenstander van vanavond is VV Doetinchem. In theorie kunnen zij zich nog mengen in de strijd bovenin, maar dan moeten er wel rare dingen gebeuren.

Doetinchem scoort makkelijk maar krijgt ook een flink aantal goals tegen. Twee maanden geleden in Laren was dit ook het geval. Witkampers was heer en meester en won met een duidelijke en afgetekende 4-0. Ook in de weken daarna is het wisselvalligheid troef bij de gastheren. Op papier lijkt Witkampers misschien favoriet maar uiteindelijk staat Doetinchem wel gewoon op de 4e plaats en zal het ook vanavond niet vanzelf gaan.

Vanaf het begin van de wedstrijd zijn de bedoelingen van Doetinchem voor deze wedstrijd duidelijk. Zij zijn overduidelijk niet van plan nog een keer te verliezen van Witkampers en de Larenaren hebben het niet makkelijk. Witkampers komt een beetje tegen de verhouding in wel op voorsprong. Een corner vliegt langs alles en iedereen en bij de tweede paal staat Timo Haverkamp klaar om de 0-1 te maken. Een mooie opsteker in een openingsfase die van Larense kant toch echt pover te noemen is.

Waar misschien mag worden verwacht dat deze meevaller Witkampers een zetje in de rug geeft lijkt het tegendeel haast waar. Doetinchem neemt het heft weer in handen en een gelijkmaker hangt meer in de lucht dan een grotere voorsprong. In de laatste minuten voor de rust slaat Doetinchem terug. Eerst schiet de rechtsback fraai de 1-1 binnen waarna tot overmaat van ramp de topscorer van Doetinchem de 2-1 in volledige vrijheid mag binnen schieten. Een niet al te beste eerste helft veranderd op deze manier in een dramatische want Witkampers had al weinig te vertellen maar dit is nu ook uitgedrukt in de stand.

In de tweede helft is er niet heel veel meer om vrolijk van te worden vanuit Larens perspectief. Doetinchem lijkt iets gas terug te nemen, de eerste helft heeft blijkbaar energie gekost. Jordy Woestenenk gaat een keertje op avontuur in het strafschop gebied en er zeilt een vrije trap voor langs maar echte kansen zijn nauwelijks te noteren.

Toch krijgt Witkampers nog één flinke mogelijkheid. Een paar meter voor het Doetinchem doel schiet Remco Marsman echter hoog over en dan lijkt het laatste beetje hoop wel vervlogen. In een slotfase die bijna eindeloos lijkt te duren, loopt Doetinchem nog verder uit richting een 4-1 einduitslag. Dat één van de Doetinchem spelers nog tegen een rode kaart aanloopt zorgt voor meer gelach dan onrust bij de gastheren. Komende zondag speelt Witkampers de volgende wedstrijd, wederom uit, tegen het in degradatienood verkerende VV Montferland.

Foto’s: Jan Dijkerman