Herman Elkink “Koebus” krijgt een Koninklijke onderscheiding

Witkampers met pijn en moeite naar 3 punten

Laren, 31 oktober 2021 Witkampers - SC Rheden (1-0) 3-2

Al weer twee weken geleden speelde Witkampers haar laatste competitiewedstrijd tegen PAX. Omdat de derde klasse B dit jaar een oneven aantal teams bevat (13) zijn er twee vrije weekenden in het programma. Tegenstander van vandaag is SC Rheden, zij speelden vorige week wel, waar in de slotfase werd verloren van HC03. Sowieso zijn de gasten van vandaag bezig met een slechte start, tot nu toe werden alle competitiewedstrijden verloren, met een 8-1 nederlaag tegen Doetinchem als voorlopig dieptepunt.

In het begin van de wedstrijd lijkt Witkampers vastberaden om Rheden ook een 6e nederlaag toe te brengen. De thuisploeg heeft het meeste balbezit en rammelt voorzichtig aan de poort. Gek genoeg is de eerste kans wel voor SC Rheden als een kopbal net over gaat. Witkampers is na deze kans wel wat sterker maar heel erg soepel gaat het allemaal niet. Sterker nog, er gaat heel veel mis. Veel balverlies, weinig beweging bij de spelers zonder bal en vrij voorspelbaar aanvalsspel. Daardoor blijft Rheden ook vrij makkelijk op de been.

Witkampers komt echter wel op voorsprong. Via een beetje rommelig moment weet Roald Straalman de bal via de binnenkant van de paal in het Rhedense doel te werken. Net voor rust krijgt Witkampers nog 2 kansen waarbij de goed spelende doelman van Rheden kan uitblinken. Van korte afstand keert hij de inzet van Daan Hento, hoewel de redding echt subliem is moet een kans als deze gewoon hangen.

De tweede helft is van Witkampers zijde misschien nog wel zwakker dan de eerste. Het bijna onvermijdelijke gebeurt dan ook. Rheden krijgt nauwelijks kansen maar de kansen die komen in de eerste 10 minuten na rust zorgen wel voor 2 goals. Twee keer een kopbal, waarbij de Witkampers defensie er zeker bij de tweede goal niet best uitziet. Kortom, na een uur spelen staat Witkampers tegen de nummer laatst op achterstand in een wedstrijd die qua niveau elke 5 minuten minder wordt.

Positief is dat de thuisploeg de moed gedurende de wedstrijd nooit verliest. De definitieve beslissing lijkt echter wel te vallen als 5 minuten voor tijd Timo Haverkamp de rode kaart krijgt nadat hij een doorgebroken speler ten val brengt. Witkampers gaat, nog meer dan in de fase hiervoor, alles of niets spelen in de hoop in elk geval nog een gelijkspel uit het vuur te slepen. Rheden komt niet meer verder dan tegenhouden. De gasten maken de indruk helemaal gesloopt te zijn, druk zetten lukt nauwelijks meer, het is echt alleen nog maar tegenhouden en hopen dat het goed afloopt. Jordy Woestenenk houdt de verdedigers van Rheden in de slotfase flink aan het werk en zijn pass wordt 10 seconden in blessuretijd binnengeschoten door Roald Straalman.

In elk geval een punt, tenminste niet verloren. Deze gedachte zal ongetwijfeld door veel hoofden zijn gegaan op het Leussinkpark, maar Witkampers weet er nog een slotoffensief in te gooien. 5 minuten in blessuretijd is weer een solo van Jordy Woestenenk Rheden te machtig. Jordy wordt ten val gebracht, scheidsrechter Eijkelenkamp (die een uitstekende wedstrijd floot) wijst naar de strafschopstip en Witkampers krijgt in de ultieme slotfase nog de kans om de volledige winst over de streep te trekken. Uiteraard is dit een klus voor Daan Hento die uitermate koel blijft en Witkampers naar 3 punten schiet. Hoewel niet helemaal terecht heeft Witkampers wel veerkracht getoond en laat het zien ook slechte wedstrijden te kunnen winnen.

Opstelling Witkampers:  Pakkert, Wilgenhof, Haverkamp, Marsman, Schreibelt, B. Brummelman, Straalman, Haijtink, J. Hento, D. Hento, Woestenenk
    Ingevallen wissels: Den Haan, Wesseldijk, C. Beuzel