Inhaalwedstrijd tegen sv Orderbos

Witkampers slaat toe in slotfase en wint bij AZC

Zutphen, 23 april 2023
    AZC – Witkampers (0-0) 2-4

Maandenlang is Witkampers al op zoek naar een overwinning. Met af en toe een gelijkspel schiet het op de ranglijst allemaal niet op en zo zijn de Larenaren in een echte degradatiestrijd terecht gekomen. Tegenstander van vandaag is AZC en ook de Zutphenaren maken geen makkelijk seizoen door en staan op de tiende plek. Kortom, er is echt iets om voor te spelen. AZC kan een flinke stap zetten om verder uit de gevarenzone gekomen. Witkampers moet vandaag echt gaan winnen om kans te blijven maken op handhaving.

Vanaf de eerste minuten is duidelijk dat vanmiddag zo'n echte wedstrijd tussen twee ploegen in de problemen wordt. Er lukt niet heel veel. Er wordt gestreden om elke bal en er worden veel overtredingen gemaakt. Daardoor ligt het tempo van de wedstrijd niet erg hoog en is er van echt uitgespeelde kansen geen sprake. Witkampers komt niet tot een vloeiende aanval en dit lukt AZC ook nauwelijks. Een keer een schot van afstand, een bal die recht op de keeper wordt geschoten, veel meer is het allemaal niet in de eerste helft. Weinig spectaculair wellicht, maar tegelijkertijd wel spannend. Net zoals tijdens het eerste treffen in Laren ontlopen AZC en Witkampers elkaar weinig.

Na 10 minuten spelen in de tweede helft is het AZC dat de score opent. Een lange bal richting het zestiemeter gebied wordt verlengd en de kans die volgt wordt afgemaakt. Witkampers loopt weer eens achter de feiten aan, maar doet gelukkig snel wat terug. Een paar minuten later vliegt een harde voorzet van Colin Stegeman richting de tweede paal en Jordy Woestenenk weet bij de tweede paal de bal net een zetje te geven voor de gelijkmaker.

Tien minuten later krijgt Witkampers een mogelijkheid om zelfs op voorsprong te komen als Raoul Haijtink een voorzet net niet kan aanraken voor een Larense treffer. De wedstrijd wordt wel spannender, maar niet beter. Nog vaker dan in de eerste helft ligt het spel vaak stil en lijkt een gelijkspel helemaal geen onlogische uitslag. Dan slaat AZC 5 minuten voor tijd toe. Een voorzet die lang onderweg is, komt in het vijfmetergebied en eindigt in het Witkampers doel. De ontlading bij AZC is groot en de thuisploeg staat op 2-1.

Wat vervolgens gebeurt is onvoorstelbaar. De AZC spelers peppen elkaar op om de voorsprong over de finish te trekken en Witkampers gaat proberen nog iets van de middag te maken. Ondanks de Zutphense voornemens is de eerstvolgende kans voor Witkampers weer raak. De Larenaren krijgen een vrije trap, deze vliegt de zestienmeter in en Jur Wilgenhof kopt de 2-2 binnen.

Het lijkt wel of de gelijkmaker de thuisploeg verlamt en Witkampers kracht geeft om er nog meer uit te halen. De AZC defensie is nerveus en Witkampers heeft dit goed in de gaten. De thuisploeg geeft wat makkelijk een corner weg en in een propvol strafschopgebied schiet Colin Stegeman de 2-3 binnen. Nu is het Witkampers dat feest viert. Wat een onwaarschijnlijke ontknoping. De definitieve beslissing valt even later als Roald Straalman een dieptepass van Jordy Woestenenk via de paal binnenschiet. Van verliezer in de 85e minuut naar overwinnaar in de 95e. Witkampers zit weer vol in de strijd voor handhaving in de tweede klasse.