Witkampers wint eenzijdige wedstrijd

Zeddam, 15 mei 2022 vv Montferland - Witkampers (0-0) 0-4

In de race om de bovenste plekken heeft Witkampers afgelopen donderdag een flinke tik moeten incasseren. Tegen Doetinchem waren de Larenaren kansloos en een mooi resultaat vandaag is dus zeer gewenst. Montferland verkeert in acute degradatienood. De club uit Zeddam behaalde een paar knappe uitslagen (bijvoorbeeld een 0-0 tegen OBW) maar al met al lijkt het wat te weinig voor handhaving. Afgelopen najaar speelden beide ploegen ook al tegen elkaar en moest Witkampers geduld betrachten tegen een tegenstander die weinig weggeeft en afwacht op een kansje.

De rolverdeling voor vandaag is eigenlijk vanaf het eerste fluitsignaal al duidelijk. Binnen een minuut spelen krijgt Witkampers al haar eerste corner te nemen en dit is exemplarisch voor een flink deel van de eerste helft. Witkampers is de dominante partij, heeft de bal het grootste deel van de tijd en komt af en toe tot een kans. Tegelijkertijd blijft Montferland geduldig, heeft niet veel overtredingen nodig en de defensieve afspraken bij de thuisploeg lijken te kloppen. De eerste grote kans is voor Jur Wilgenhof, zijn harde kopbal kan echter worden tegengehouden door de Montferland doelman. Enorme kansen blijven weliswaar uit maar tegelijkertijd lijkt een Larense goal slechts een kwestie van tijd.

Na rust komt Bastian Beuzel de Larense ploeg versterken en hij laat gelijk zien er wel zin in te hebben deze middag. Montferland lijkt gewaarschuwd, maar blijkbaar toch niet goed genoeg. Bastian wordt met een dieptepass aangespeeld iets over de middenlijn. Omdat Montferland zojuist een corner mocht nemen staat hij op eens nog tegenover twee verdedigers. De eerste Montferland speler wordt door zijn benen gespeeld, de tweede op snelheid geklopt. De snelheid waarmee dit gebeurt lijkt iets te veel te zijn om nog bij de bal te kunnen komen, maar net voordat de keeper kan ingrijpen wordt het laatste tikje gegeven en tekent Bastian Beuzel voor de eerste treffer van de middag.

De voorsprong geeft Witkampers wat rust, het veldspel blijft prima en het lukt de thuisploeg maar niet om iets terug te doen. Na een uur spelen krijgt Jur Wilgenhof opnieuw een kans, nu is het een schot dat door de doelman wordt gepakt.

In de 77e minuut valt de goal die ook voelt als de beslissing. Roald Straalman maakt een slimme loopactie die door Timo Haverkamp op waarde wordt geschat. Roald kan vervolgens Daan Hento aanspelen die met zijn rug naar de goal en tussen twee verdedigers toch de ruimte vindt om te scoren.

De laatste tien minuten gebruikt Witkampers om de score nog wat uit te breiden. De 0-3 valt nadat Bastian Beuzel weer eens voor onrust in de Montferland defensie zorgt en opnieuw is Daan Hento de doelpuntenmaker, waarmee zijn seizoensproductie op 23 komt. Het slotakkoord is tenslotte voor Jur Wilgenhof, zijn sterke optreden beloont hij met een mooi schot in de lange hoek. Witkampers speelde een prima wedstrijd, nu op naar de derby tegen Lochem die waarschijnlijk meer spanning gaat brengen.