Schoolvoetbaltoernooi 2024

Witkampers wint opnieuw van Lochem

Laren, 19 mei 2022 Witkampers - Sportclub Lochem (3-1) 4-2

Negenentwintig punten is het verschil op de ranglijst tussen Witkampers en Sportclub Lochem voorafgaand aan deze derby. Een enorme kloof en veelzeggend voor het seizoen dat beide clubs doormaken. Witkampers doet het hele seizoen al mee om de bovenste plaatsen, Lochem moet onderin strijden voor elk punt en is nog lang niet veilig. Naast de belangen op de ranglijst speelt natuurlijk het eergevoel van beide teams altijd een rol in wedstrijden als deze. Witkampers boekte in het najaar in Lochem nog een overwinning maar hield het daar eigenlijk nog veel te lang spannend.

Vanavond schiet Witkampers uit de startblokken. Het is duidelijk dat de thuisploeg vanaf het begin het initiatief wil hebben en er worden in de eerste paar minuten al een paar kansjes genoteerd, nog geen echt grote maar het begin is duidelijk voor Witkampers. De eerste echt grote kans is na iets meer dan 10 minuten spelen voor Bryan Brummelman, vanuit een positie waaruit eigenlijk gescoord moet worden gaat de bal naast. Lochem doet nog even iets terug en bij deze kans moet Joost Pakkert gestrekt naar de hoek om redding te brengen. De openingsgoal valt vervolgens voor de Larenaren, Roald Straalman is attent op een mooie voorzet en tekent voor de 1-0.

Een mooie voorsprong voor Witkampers, dat ook de wedstrijd na die goal volledig onder controle heeft. Een beetje uit het niets valt echter wel de 1-1 na een half uur spelen. Gelukkig slaagt Witkampers erin snel weer iets terug te doen. Daan Hento slalomt langs een aantal Lochem verdedigers en wordt net buiten het strafschopgebied onreglementair tot stoppen gedwongen. De vrije trap die volgt wordt door Daan hard op doel geschoten waarna Bryan Brummelman de rebound attent binnen schiet, 2-1,  en opnieuw staan de Larenaren op voorsprong. Net voor rust wordt deze voorsprong nog groter. Het is opnieuw Bryan Brummelman die opduikt voor het Lochemse doel en de voorzet van Christian Beuzel tegen de touwen weet te werken en Witkampers gaat met een comfortabele 3-1 voorsprong de rust in.

In de 52e minuut maakt Lochem opnieuw een doelpunt uit het niets, wat de gasten toch weer een beetje hoop zal geven op een beter resultaat. Witkampers lijkt even niet helemaal scherp na een klein opstootje aan de zijlijn. De inworp en voorzet die volgt wordt niet helemaal goed verwerkt en een volley vanaf de rand van de 16 meter ploft het Witkampers doel in. Na deze goal volgen een aantal minuten waarin Christian Beuzel de hoofdrol vertolkt. Eerst loopt hij de hele Lochem verdediging zoek maar stuit op de goed keepende doelman. De volgende actie verloopt meer fortuinlijk. Christian omspeelt de keeper van Lochem, wordt wat naar de zijkant van het strafschopgebied gedwongen maar wordt vervolgens onderuit gewerkt door een van de Lochem verdedigers. Deze situatie levert een strafschop op die, niet voor het eerst dit seizoen, wordt benut door Daan Hento.

Deze wat ruimere voorsprong lijkt Witkampers weer wat vertrouwen en rust te geven. Waar de eerste helft echt goed was, is de tweede net iets minder. Witkampers heeft de boel onder controle, speelt makkelijker dan Lochem en er is net een beetje minder te beleven voor beide doelen dan in de eerste helft.

Uiteraard probeert Lochem nog iets te maken van de slotfase maar het laatste kwartier is van zowel Witkampers als Lochem niet geweldig. Er ontstaat veel ruimte op het veld maar de nauwkeurigheid lijkt wat te ontbreken. Conclusie mag dan ook zijn dat Witkampers vandaag een uitstekende prestatie levert, 2 derby’s in 1 seizoen wint en bovenin mee blijft doen. Komende zondag gaat de competitie weer verder, ditmaal thuis tegen Gendringen (aanvang 14:30 uur).

Foto’s: Jan Dijkerman